Gyermekrajzok Jelentése
A gyerekrajzok elmondják nekünk azt, amit a gyerekek nem tudnak vagy nem akarnak szavakkal kifejezni. A formák és színek használata egyaránt fontos, de még annál is lényegesebbek a rajzon szereplő összefüggések. Amit felnőtt szemmel még csak firkának látunk, az igazából sokat mesél arról, mi zajlik a gyermek fejében.
A csemeték rajzai a firkától egészen a részletesen kidolgozott művekig sok mindent elmesélnek. A formák, a színek, a vonalvezetés, a radírozások és a figurák közti sorrend használata mind utalnak valamire. A gyerekek, amint kezükbe tudják fogni a ceruzát megpróbálnak rajzokkal kommunikálni.
Gyermekrajzok szakaszai
2 éves korig: ilyen korban még firkákkal kommunikál a gyerek, amelyekben a vonalaknak van jelentése. A nyomaték és a vonalbiztonság utal a gyerek érzéseire és személyiségére. Az vékony, halvány vonalak érzékeny, félénk gyerekre utalnak, az erőteljesebb, vastagabb vonalak pedig határozott jellemre.
2-6 éves korig: egyre több vonalat kapcsol össze, majd körfirkákat készít, ekkor kezd el embereket ábrázolni. A figurák már kezdenek felismerhetővé válni, ekkor kezdi el a családot és a barátokat lerajzolni, valamit azokat a formákat, amit már el tud készíteni. Ilyenkor a lerajzolt személyek sorrendje, részletei, cselekvései és a közöttünk lévő távolság is beszédes.
7 éves kor felett: a gyermek elkezdi belefűzni a rajzaiba a fantáziáját. A képek egyre gazdagabbak, részletesebbek és gyakran megfigyelés alapján készülnek. Egyre gyakoribbak az eseményábrázolások és a tájképek, amelyekben nagyobb figyelem fordul a részletek kidolgozására.
10-12 éves korban: ritkán rajzolnak a gyerekek önkifejezés céljából, áltlában csak kérésre, feladatra készítenek rajzot.
12-14 eves korban: már a mindennapokat mesélik el egy rajzban és háttérbe szorul a fantázia kivetítése.
14 eves kor felett: megjelenik a rajz, mint szabaidős tevékenység.
Mit jelenthetnek a gyerekrajzok?
Egy rajz önmagában nem elég információ a gyerek érzéseire, de utalást adhat egy-egy problémára vagy épp megoldásra. Sok esetben az elfojtott és tudattalan érzelmek is megjelenhetnek egy-egy rajzban, amik segítenek megmagyarázni a gyerek szokottól eltérő viselkedését.
Fentebb már említettük, hogy a firkáknak is vannak jelentései főleg, ha a gyermek elnevezi azokat. A gyerek számára a firka is egy értelmes alkotás, amellyel közölhet valamit a körülötte lévők számára. A vonalak nyomatékosításán és vastagságán kívül érdemes figyelni arra is, hogy milyen megnevezést ad a képnek és a benne szereplő formáknak.
A rajz tárgya nem minden esetben tükrözi a belső érzéseket, gyakran külső ingerek alapján készülnek az alkotások. Egy kicsi gyermek is rajzolhat erőszakos jeleneteket, amelyeket például a televízióban látott. Ha aggodalomra okot adó formákkal és eseményábrázolással találkozunk, akkor először kérdezzük meg a gyerkőcöt, hogy saját ötlet alapján készítette a rajzot, vagy látta valahol és az alapján.
Sok mindenkinél okoznak aggodalmat a sötét színek és a fekete szín használata. A színek csak bizonyos mértékig árulkodóak, gyakran csak azért használnak feketét, mert a fehér lapon ezzel tudnak kiemelni valamit vagy kontrasztot növelni. Ilyen esetben is az első dolgunk, hogy rákérdezzünk, miért sötét színeket használ a gyerek, az is lehet, hogy teljesen ártalmatlan oka van.
Minden alkotásnál fontos, hogy ne saját megítélés alapján alkossunk véleményt, minden rajzról és az azokon lévő motívumokról kérdezzük meg a gyerkőcöt, hogy számára mit jelentenek. Aggódni egy-egy rajz esetében akkor kell, ha a gyerekre nem jellemző, negatív jelentésű vagy íjesztő választ ad a rajz elkészítésére vagy annak motívumaira.
Egy harmónikus, kiegyensúlyozott lelkiállapotú gyermek élvezetből rajzol, hogy ezzel is kinyílváníthassa a boldogságát, egy szorongó, depresszív gyermek feszültséglevezetésként rajzol, amellyel szavak nélkül elmondhatja a fájdalmait.
A számunkra értelmezhetetlen rajzokat is dícsérjük meg, hogy az alkotás örömöt és sikert jelentsen a gyermek számára. Ha a gyermek úgy érzi nem tud szépen rajzolni, akkor meg van az esélye, hogy abbahagyja ennek az önkifejezésnek a formáját, amellyel sokat megtudhatunk róla.
Ha aggódunk gyermekünk rajzai miatt, akkor forduljunk szakemberhez, aki szakmailag elemzi a rajzokat és annak lehetséges jelentését.